Laurel&Hardy 1280x721

The Sound of Silence (Disruptive Management #2)

Creatief managen van disruptions

De media staan er vol van: we leven in disruptive times. We leven in een tijdperk van 'ontwrichting' op alle fronten. Dat levert uitdagingen op voor managers. Hoe zorg je dat de klus geklaard wordt als de boel op zijn kop gaat? Om jouw creativiteit hierin te stimuleren schrijf ik een reeks artikelen over disruption vanuit de (muzikale) management invalshoek van Business Harmonics. Heb je interesse in de achtergrond en praktische toepassing in jouw organisatie? Neem dan contact op, of laat hieronder een reactie achter.

In een vorig artikel schetste ik hoe de methode van 'instant composing' jou als manager handvatten geeft om je team te leiden in disruptive times. Nu laat ik je zien hoe je als manager snel en creatief kunt reageren op gewijzigde omstandigheden door te zorgen voor 'sound of silence'. Temidden van alle hectiek moet jij als manager namelijk het hoofd koel houden, terwijl de kakofonie is losgebarsten. Kan jij zo'n majeure verstoring aan? Hoe behoudt je focus? Hier valt wat te leren uit de muziek, en stilte speelt daarin een belangrijke rol.

Het belang van ‘the sound of silence’

Een muzikant werkt met stilte. Een schilder gebruikt een leeg canvas. Een schrijver neemt een lege bladzijde. Stilte en leegte als vertrekpunt voor een nieuwe creatie door een artiest. Wat deze vervolgens hieraan toevoegt vormt zijn compositie, zijn creatie.

Het vertrekpunt voor een nieuwe compositie: de 'sound of silence'.

Het is voor een muzikant lastig om een nieuw lied te componeren bij storende achtergrondmuziek.  Of probeer als schrijver maar eens een nieuw verhaal te schrijven als de pagina nog vol staat met oude krabbels. Het kan wel, maar het vraagt enorme visie, focus en verbeeldingskracht. Soms heb je alles zo scherp voor ogen dat niets je kan afleiden, maar vaker nog moet je er eerst voor zorgen dat er voldoende creatieve ruimte ontstaat.

Disruption? Maak een nieuw plan!

sound-of-silence-js-zamecnik

De teamherrie bij disruption

Stel: je leidt een team dat een nieuw product, dienst of business line aan het realiseren is. En plotseling blijkt dat de markt massaal aan de haal gaat met het product van de concurrent. Of jullie beschikbare tijd en budget worden gehalveerd door een nieuwe verdeling van budgetten en prioriteiten. Nog meer verstoring? De doelstellingen voor jouw team zijn misschien niet langer relevant. De 'definitions of done' staan op losse schroeven. Alles moet sneller en anders maar je weet nog niet hoe.

Hoe klinkt het dan in jouw team? Oude spelregels gelden niet meer en dat triggert een reeks aan emoties, gevoelens en associaties in je team. Hoe dat klinkt? Een flinke bak herrie: geestdrift en daadkracht klinken tegelijkertijd met ongemak, onzekerheid, woede, frustratie en verzet. Iedereen heeft zijn eigen reactie op de nieuwe werkelijkheid van een majeure disruption. Je moet met zijn allen iets anders gaan verzinnen, maar wat? Deze omstandigheden vormen een kans om creatief leiderschap in te gaan brengen. Dan ga je op zoek naar de 'sound of silence' die je nodig hebt om effectief op de disruption te reageren. Hoe groot de herrie in je team ook is. Wetende dat het nooit fluisterstil zal worden, en je de wereld nu eenmaal niet op ‘mute’ kunt zetten. Als je dat al zou willen 🙂

Aan de slag met componeren

Juist als jouw team of je omgeving in rep en roer is na een majeure verstoring, moet jij het voortouw nemen in het bedenken van een nieuw plan. Dat vraagt visie, focus en verbeeldingskracht: de kunst is om een nieuwe compositie te laten ontstaan terwijl je gebruik maakt van de kakofonie. Want in die kakofonie zijn ook de eerste bruikbare noten te horen die bijdragen aan de oplossing, aan een effectieve reactie op de disruption. Je gebruikt alle geluiden in je team en je omgeving om je te informeren, om te toetsen, om bij te stellen en co-creatie te veroorzaken.

Disruptive Composing – 5 stappen

In 5 stappen kun je met je team snel en adequaat reageren op een majeure verstoring:

  1. Neem een leeg vel. Zorg dat je temidden van alle veranderingen een moment pakt om je eigen mentale bandbreedte op te krikken. Maak je hoofd leeg. Meditatie, mindfulness, sport, muziek of andere practices kunnen je hierbij helpen. Juist in ‘the heat of the moment’. Leer te genieten van de kakofonie die je krijgt als er iets wezenlijks verandert.
  2. Bedenk een werktitel. Formuleer een eerste idee uit de respons van je team op de gewijzigde omstandigheden. Die visie vormt de eerste aanzet voor jouw compositie. Vertrouw daarbij op je eigen ervaring, kennis en intuïtie. Wat wordt de nieuwe aanpak?
  3. Luister naar sterke noten. Bespreek met je hele team de gewijzigde omstandigheden. Luister naar alle meningen en opinies, en wees gespitst op reacties die inhoudelijk en/of qua focus en verbeeldingskracht resoneren binnen jouw compositie: ga op zoek naar sterke noten die jouw visie versterken en geef je mensen ruimte om te blijven spelen.
  4. Speel met valse noten. Valse noten die niet goed lijken te passen in de compositie die je voor ogen hebt ga je niet uit de weg, maar pak je aan. Welke meningen en reacties van je team blokkeren de realisatie van de visie die je voor ogen hebt? Zit daar terechte kritiek of oprechte zorg tussen? Zorg dat daar een serieuze en afdoende maatregel voor komt. Kritiek en ‘weerstand’ zijn waardevol en moet je aandacht geven, ook al lijkt dat contra-productief. Zorg dat obstakels worden opgeruimd.
  5. Durf te improviseren. Blijf open staan voor nieuwe mogelijkheden voor ieder geluid, want er zijn misschien onverwachte nieuwe harmonieën te horen. Wees niet bang om de hele compositie een andere wending te laten nemen. Juist die verbeeldingskracht zorgt ervoor dat je niet ‘vastroest’ in je primaire respons op een disruptie.

Meer weten?

Visie, focus en verbeeldingskracht kunnen zorgen voor razendsnelle resultaten met je team, juist in disruptive times. Heb je interesse in de achtergrond en praktische toepassing van de Business Harmonics methode in jouw organisatie, of zoek je ondersteuning? Neem dan contact op, of laat hieronder een reactie achter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.