So you think you can Pitch? Slim pitchen voor managers!

De lat ligt hoog

Je kunt er tegenwoordig bijna op afstuderen: pitchen. Of het nou gaat om marketing van je bedrijf, een nieuwe koers voor je team, profilering van je CV of tijdens een speed-date: het lijkt erop dat je zonder een elevator-pitch van maximaal 1 minuut geen kans van slagen meer hebt. Google eens op 'hoe leer ik pitchen?' en er gaat een wereld open van modellen, theorieën, checklists en aanpakken voor de ideale pitch. Met authenticiteit, effectiviteit, emotie en humor als onmisbare ingrediënten. En liefst vol zelfvertrouwen op ieder willekeurig podium te reproduceren. Er zijn wedstrijden en kampioenschappen in 'elevator pitching' (al dan niet in een lift) met strenge jury's en onverbiddelijke stopwatches. In het TV-format Dragons’ Den pitchen de deelnemers hun ondernemersplannen.

Ook voor managers: “So you think you can pitch?”

Wil jij je team, je organisatie leiden naar een nieuwe toekomst? Wil jij de boel in beweging brengen? Dan helpt het natuurlijk enorm als je een visie hebt op die toekomst en die ook kunt pitchen. Een heldere visie, waarin mensen zichzelf kunnen herkennen en waaraan ze willen bijdragen. Een lonkend perspectief: interessant, noodzakelijk, uitdagend en inspirerend. Het kost moeite en intellectuele arbeid om een pitch te schrijven die mensen in beweging krijgt, en daar is tijd voor nodig. Taalgebruik luistert daarbij heel nauw, één woord kan het verschil maken. Een effectieve pitch bevat woorden die bij jezelf resoneren, ruimte bieden aan de ander en ook nog eens doelgericht ('slim') zijn en niet te abstract. Ga er maar eens aanstaan!

 

 

perfect-pitch-1429197235-article-0

Stap niet in de valkuil van de ultieme pitch

Ik kom het regelmatig tegen bij managers die ik begeleid in veranderprocessen: op zoek naar de ultieme beschrijving van hun visie voor het team, blijven ze schaven aan de finale versie van de pitch. Een proces van wikken en wegen, schrappen, nieuwe woorden uitproberen, fijnslijpen, oefenen voor de spiegel, uitproberen en weer bijstellen. Allemaal heel nuttig en noodzakelijk, maar de pitch dreigt daarmee het doel te worden in plaats van het middel. Om in muzikale termen te spreken: je moet studeren op toonladders, timing, compositie en instrument-beheersing, maar dat zijn slechts hulpmiddelen op weg naar de luisteraar. De luisteraar die je als muzikant in vervoering wil brengen (of op de dansvloer, afhankelijk van je publiek). Dus hoe doe je dat als manager voor jouw 'publiek': je team, je organisatie? Hoe krijg je ze in beweging?

Een wijze les van Charlie Parker

Charlie ('Bird') Parker (1920-1955) was saxofonist en een baanbrekende muzikant, die miljoenen mensen heeft bereikt met zijn virtuositeit en revolutionaire aanpak in de jazz en bebop. Hij kreeg in 1974 postuum een Grammy Award en werd opgenomen in de Grammy Hall of Fame. Gevraagd naar zijn kijk op muzikaal meesterschap sprak hij de woorden:

Master the instrument, master the music

Then forget about all that sh*t and just PLAY

Iedere muzikant kent het wel: toonladders oefenen, muziek instuderen - heel belangrijk maar uiteindelijk niet waar het om gaat. Verrassend: je hoeft muziek soms niet eens perfect te spelen om toch de zaal aan het dansen te krijgen. Het mag zelfs wel een beetje rammelen en kraken, en de muzikale boodschap kan toch landen bij je luisteraar. Da's geen excuus om slordig te worden in de repetitieruimte, maar de basisvaardigheden die je daar oefent zijn slechts het middel op weg naar je muzikale doel: spelen en de boel in beweging brengen!

 

Charlie Parker album cover 559x541

Slim pitchen voor managers

Vrij naar Charlie Parker adviseer ik managers om vooral veel meer te gaan 'spelen' met hun toekomstvisie voor het team. Om vaker 'kleine podia' op te zoeken en ook daar te gaan pitchen. Niet de hele compositie ineens, maar ter plekke de meest passende en pakkende passages. De 'illusie van de ideale pitch' op te geven. Veel&vaak spelen: dat levert veel meer effect op!

BLIJVEN DOEN:

  • schaven aan je pitch,
  • woorden kiezen die bij jou passen,
  • onderzoeken welke effecten (in houding en gedrag) jouw woorden oproepen,
  • daarvan leren

MEER DOEN:
Schep voor jezelf allerlei ‘kleine podia’ om jouw visie te bespreken. Wacht niet tot je (weer) voor een grote zaal staat. Gebruik korte stukjes tekst (soms is zelfs 1 woord voldoende) uit je pitch en breng dit in dagelijkse situaties in. Kies zelf het podium als de gelegenheid zich voordoet:

  • bij de koffie-machine
  • bij je voortgangsmeeting
  • bij je dagelijkse stand-up
  • in functioneringsgesprekken
  • als afsluiter in een mail
  • in de creatie van een nieuwe sprint
  • in zomaar een toevallig gesprek

Met een knipoog naar de management-literatuur uit de jaren 70/80: doe aan management-by-walking&pitching-around!

De resultaten

Op dit moment begeleid ik een groep managers in het realiseren van een nieuwe visie voor hun ICT-bedrijf, en ieder van hen heeft de toekomstvisie voor zijn eigen team in een 'pitch' beschreven. We passen de aanpak van 'slim, veel&vaak pitchen' toe, en dit levert voor managers het volgende op:

• de 'juiste' woorden komen gaandeweg boven, vaak sneller en met krachtiger woorden
• effectieve voorkeursstijlen in communicatie worden duidelijk (zowel bij jou als bij je gesprekspartner)
• er ontstaan meer momenten om mensen te vragen mee te doen in de realisatie van jouw visie, vaak met kleine acties
• de obstakels die nog in de weg staan van de realisatie worden duidelijk (zowel bij jou als bij je gesprekspartner)
• jouw toekomstvisie is geen persoonlijke 'heilige graal' meer, maar iets wat jij en je mensen samen aanpakken en waar nodig bijstellen
• visie-ontwikkeling en dagelijkse operatie gaan hand-in-hand en dat bespaart tijd, iedere dag weer

Onze ervaring? Met slim pitchen krijg je als manager meer en sneller invloed op werkelijke verandering in houding & gedrag. Met deze manier van slim pitchen laten de managers die ik begeleid specifiek meetbare resultaten zien, met sneller resultaat. Heb jij daarin ook interesse voor jouw organisatie? Wat zijn jullie ervaringen? Neem contact op, en/of laat hieronder je reactie achter.

 

 

 

 

Charlie Parker band 460x276

Achtergrond

Visie-ontwikkeling en effectieve pitching zijn onderdeel van het Business Harmonics model voor Creatief Leiderschap. Meer weten? Neem contact met mij op, ik vertel je er graag meer over!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.